Pages

Selasa, 28 Mei 2013

Mutiara Buat Renungan



Mutiara Indah
  • Menangisi perpisahan akibat gagal bercinta adalah satu pembaziran mutiara jernih kita dan juga menguji sejauh mana kebodohan kita tetapi dengan menangisi dan menyesali akan dosa kita lantas meminta pengampunan dariNya akan lebih menjamin dunia dan akhirat.
  • Seseorang yang berperibadi kuat umpama besi waja semakin dibakar oleh keadaan semakin dititik olrh cabaran hidup semakin teguh dan waja untuk menhadapi hidup. Seseorang yang berperibadi lemah laksana tanah apabila diketuk oleh cabaran hidup ia akan berkecai.
  • Ajaran seorang ayah dan ibu seperti karangan bunga yang indah bagi kepalamu dan suatu kalungan bagi lehermu.
  • Sesungguhnya hati orang yang bodoh itu ada di mulutnya tetapi hati orang yang bijaksana ada di hatinya.
  • Anyamlah buih buih di laut demi membuktikan cinta yang suci tanpa menodai keaslian pantai itu.
  • Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu; sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan; segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman.
  • Seandainya kita tidak dapat menjadi garam yang dapat menahan daging daripada busuk, janganlah kita menjadi langau yang membusukkan daging.
  • Kegagalan pertama, tidak ianya terus gagal: tetapi ianya kan membangkitkan cita cita yang bersemangat lagi teguh bagi sesiapa yang pernah mengalaminya.
  • Adalah lebih baik memiliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tidak mungkin boleh menyakiti hati orang lain tetapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata kata yang melukakan.
  • Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaanmu, kerana engkau dipandang manusia  bukan kerana rupa tetapi kerana kesempuraaan budi dan adab.
    ( Nabi Muhammad SAW)
  • Ciri orang yang berada ialah dia sangat rajin dan suka belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah daripadanya. ( Confucius )
    Manusia masih berbuat jahat padahal sudah ada agama, bagaimana jadinya kalau tidak ada agama?( Benjamin Frankli )
    Agama tanpa ilmu adalah buta. Ilmu tanpa agama adalah lumpuh.
                                                                                                                        ( Albert Einstein )
    Ilmu merupakan sesuatu yang bermanfaat dan bukannya apa-apa yang hanya dihafal semata-mata.( Imam Syafie)
    Langkah pertama untuk mendapatkan pengetahuan adalah dengan  mengetahui behawa kita tidak berpengetahuan. ( Cecil B. DeMille)
    Dosa yang seburuk-buruknya kepada rakan kita bukanlah kerana kita benci akan mereka tetapi kerana bersikap bermuka-muka terhadap mereka. ( George Bernard)
    Teman sejati ialah orang yang meraih tangan anda dan menyentuh hati anda. ( Heather Pryor)                                                                                                                                      
    Teman manusia yang sebenar ialah akal dan akalnya, musuhnya yang celaka adalah jahil.
    (Saidina Ali Bin Abi Talib )
    Seandainya saya punya waktu sebanyak lapan jam  untuk menebang pokok, akan saya habiskan enam jam untuk  mengasah kapak .( Abraham Lincoln)
    Kepuasan letaknya pada usaha, bukan pada hasil. Berusaha dengan keras merupakan kecemerlangan yang hakiki.  ( Mahatma Gandhi)
    Orang yang Berjaya dalam hidup ialah orang yang Nampak tujuannya  dengan jelas dan menjurus kepada tujuan itu tanpa menyimpang.( Cecil B. DeMille)
    Orang yang gagal sekali-kali  tidak rugi, selagi dia belum berputus asa. ( Daniel Webster)

  • 0 ulasan:

    Catat Ulasan